Pages Menu
Categories Menu

Dodane w sty 17, 2018 in Samochody | 0 komentarzy

Czym się różni opona letnia od zimowej?

Okres zimowy na drogach to czas wzmożonej ostrożności, bo śliska nawierzchnia utrudnia zapanowanie nad pojazdem. Po wpadnięciu w poślizg nie trudno o kolizję czy poważniejsze zdarzenia. Dla zwiększenia bezpieczeństwa, nim spadnie pierwszy śnieg oraz pojawią się przymrozki, kierowcy powinni wymienić opony letnie na zimowe, które znacznie lepiej sprawdzają się w trudniejszych warunkach atmosferycznych. Zazwyczaj jednak większość czeka od ostatni chwili, a wówczas warsztaty wulkanizacyjne przeżywają oblężenia. Warto jednak zastanowić się dlaczego jest to tak ważne i czym właściwie różni się opona letnia od zimowej?

Bieżnik opony zimowej

Różnica widoczna jest gołym okiem. Wystarczy zwrócić uwagę na bieżnik, który w przypadku opon zimowych jest znacznie gęstszy i posiada liczne nacięcia, które tworzą charakterystyczny wzór. Dzięki temu opona znacznie lepiej trzyma się drogi i nie ślizga się po śniegu czy błocie pośniegowym, które jest największą zmorą wszystkich kierowców. W przypadku opon letnich przyczepność jest mniej istotna. Ważniejsze jest, aby stykanie się opony z podłożem było jak najbardziej optymalne dla obu stron. Natomiast bieżnik powinien być dostosowany do odprowadzania wody spod opony.

Guma w oponie zimowej

Bieżnik to jednak nie wszystko. Ważniejszą różnicą między zimówkami a oponami letnimi jest ich skład. Mieszkanka gumy do jazdy w upale jest zupełnie inna, niż ta stosowana przy mrozie. Kopiowanie oryginalnego bieżniki wiodących producentów opon to częsta praktyka mniejszych firm. Jednak składu mieszkanki do produkcji danej partii nie da się podrobić, bo renomowane koncerny pilnie strzegą swoich receptur. W warunkach letnich wykorzystywana jest sztywniejsza guma, która nie zużywa się nawet przy wysokich temperaturach. Jednak przy niskich temperaturach taka guma bardzo twardnieje co znacząco obniża jej przyczepność do drogi. Dlatego też zimą konieczne jest stosowanie mieszanki gumy, która zachowa elastyczność w czasie siarczystych mrozów. Zimówki kompletnie nie sprawdzą się latem, bo gdy jest ciepło, guma mięknie i zużywa się zdecydowanie szybciej, a kontrola nad autem bardzo maleje.

Na rynku dostępne są również opony całoroczne, które mają być wielosezonowe. Jednak od razu pojawia się pytanie, jaka guma będzie odpowiednia, skoro różnice we wpływie temperatury na ich funkcjonowanie jest tak duże. Producenci opon całorocznych poszukują kompromisu pomiędzy oponami letnimi a zimowymi, choć to nie gwarantuje pełnego bezpieczeństwa na drodze. Taka opona radzi sobie ze śniegiem i odprowadzeniem deszczu, jednak jej przyczepność zawsze będzie niższa niż w przypadku dwóch głównych typów opon. Analizując skład gumy opon całorocznych bliżej im do opon zimowych. Niemniej dbając o komfort jazdy samochodem oraz bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego wymiana opon zgodnie z porami roku powinna być naturalną czynnością każdego świadomego kierowcy. Ten prosty zabieg zapobiega niepotrzebnym poślizgom, które są przyczyną wielu wypadków samochodowych każdego dnia.

Tagi: , ,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.