Pages Menu
Categories Menu

Dodane w wrz 15, 2010 in Samochody | 0 komentarzy

Diesel czy benzyna?

Diesel czy benzynaWiele osób podczas zakupu samochodu styka się z dylematem: wybrać auto z silnikiem Diesla czy benzynowy. Odpowiedź nie jest prosta.

Od strony technicznej te silniki różnią się przede wszystkim ciśnieniem paliwa w tłoku. W tradycyjnych sinikach benzynowych to ciśnienie nie jest wystarczająco duże, by nastąpił samozapłon, więc potrzebne jest zewnętrzne źródło iskry – świeca zapłonowa. Z kolei w silniku Diesla (inaczej wysokoprężnym) ciśnienie jest tak wysokie, że nie potrzeba zewnętrznego źródła zapłonu.

Jednak takie techniczne szczegóły nie pomogą, zwłaszcza laikowi, w wyborze jednostki napędowej do swojego nowego samochodu. Zaletą silników Diesla jest przede wszystkim oszczędność. Olej napędowy jest tańszy od benzyny, a poza tym silnik wysokoprężny spala go mniej niż tradycyjnego paliwa. Jednak zakup Diesla wiąże się z większymi kosztami początkowymi (takie silniki są po prostu droższe), wyższą awaryjnością, ponieważ taki rodzaj silnika jest bardziej wrażliwy na niskiej jakości paliwo i wyższymi kosztami napraw.

Warto jednak zwrócić tu uwagę, że różnica między cenami benzyny i oleju napędowego stale maleje. Zakup samochodu z jednostką wysokoprężną opłaci się tylko wtedy gdy będziemy pokonywać rocznie dużą ilość kilometrów. Jeżeli będzie to tylko 10-20 tysięcy kilometrów rocznie, oszczędność na paliwie może okazać się niewspółmierna do wyższej ceny samochodu.

Zaletą „benzyniaków” jest niska awaryjność, niższe koszty napraw i bardziej atrakcyjna cena (czasami różnica sięga nawet 20 tysięcy złotych) nowego auta. Kiedyś dużą przewagą aut napędzanych silnikiem benzynowym były też lepsze osiągi auta, jednak najnowsza generacja silników wysokoprężnych nie ustępuje osiągami jednostkom benzynowym, a nawet charakteryzuje się większą elastycznością i wyższym momentem obrotowym. To powoduje, że jazda takim samochodem jest po prostu przyjemniejsza.

Także przy sprzedawaniu używanego samochodu silnik Diesla jest zaletą, bowiem wolniej traci na wartości. Jak zawsze w takich przypadkach należy indywidualnie podejść do problemu i zastanowić się czego oczekujemy od samochodu. Czy możemy pozwolić sobie na zakup nieco droższego auta z takim samym wyposażeniem? Ile kilometrów rocznie będziemy nim pokonywać? Czy planujemy po kilku latach odsprzedać nasz samochód? Takie pytania należy sobie postawić przed wyborem jednostki napędowej.

Tagi: ,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.