Pages Menu
Categories Menu

Dodane w wrz. 29, 2021 in Newsy | 0 komentarzy

eTOLL zastąpił viaTOLL

autostrada a4

Kris Duda, flickr

Już od czerwca korzystać można z e-Toll, który z początkiem października zastąpi poprzednią wersję systemu poboru opłat, via Toll. Zamiany dotkną najbardziej kierowców pojazdów ciężarowych i autobusów. Ich celem jest upłynnienie i przyśpieszenie ruchu na płatnych odcinkach sieci dróg krajowych, autostrad i dróg szybkiego ruchu.

Wyłączenie systemu via Toll coraz bliżej

Z końcem października przestaje działać system poboru opłat via Toll, który uruchomiono w Polsce w 2011 roku. Działać nie będą także urządzenia viaAUTO dla pojazdów osobowych oraz viaBOX dla pojazdów ciężarowych, powiązane z systemem.

Uzyskanie zwrotu kaucji za urządzenia pokładowe jest możliwe do końca września 2022 roku.

Od 1 października kierowcy wszystkich autobusów, a także pojazdów o ciężarze większej niż 3,5 tony, będą zobowiązani korzystać z nowego systemu e-Toll. Z obowiązku wykluczeni są użytkownicy ciągników rolniczych.

Kierowcy mogą korzystać także z powiązanych z e-Toll urządzeń pokładowych: ZSL lub OBU.

Tylko do 30 listopada możliwe będzie korzystanie z manualnego poboru opłat na odcinkach autostrad zarządzanych przez GDDKiA: Konin – Stryków (A2) oraz Wrocław – Sośnica (A4).

Nowy system na wspomnianych odcinkach będzie dotyczyły także samochodów osobowych. Kierowcy, którzy nie ściągną aplikacji, będą mogli zakupić bilety autostradowe online lub w punktach obsługi, np. na stacja benzynowych.

Czy różni się via Toll od e-Toll?

Działanie oprogramowania via Toll oparte było na technologii komunikacji bezprzewodowej krótkiego zasięgu. Do korzystania z systemu niezbędne było odpowiednie urządzenie pokładowe – viaAuto dla pojazdów osobowych oraz viaBox dla aut ciężarowych. Za pomocą via Toll opłacić można była płatne odcinki dróg krajowych, autostrad oraz dróg szybkiego ruchu. System nie obejmował odcinków autostrad, którymi zarządzają prywatni właściciele.

Opłata pobierana była w następstwie komunikacji wyposażonych w specjalne anteny bramownic z urządzeniami pokładowymi zamontowanymi w samochodach.

Zamiast manualnego poboru opłaty za płatny odcinek drogi, via Toll rejestrował przekroczenie bramek wjazdowych i zjazdowych i pobierał opłaty w formie elektronicznej.

Działanie systemu e-Toll opiera się natomiast na technologii pozycjonowania satelitarnego. Geolokalizacja pojazdu przekazywana będzie do systemu i na tej podstawie naliczana będzie opłata za przejazd drogami płatnymi.

Opłatę wnosić można zarówno z góry, doładowując wcześniej konto, jak i z dołu. Jeżeli zdecydujemy się na zapłatę po przejechaniu odcinka, system zablokuje na koncie środki w wysokości 260 złotych, które mają stanowić zabezpieczenie transakcji.

Podobnie jak w przypadku viaToll, za pomocą e-Toll zapłacimy jedynie za odcinki dróg płatnych zarządzanych przez skarb państwa.

Zmiana via Toll na e-Toll – co to oznacza dla kierowców?

Zmiana viaToll na e-Toll oznacza dla kierowców zmiany i konieczność pamiętania o nowym sposobie poboru opłat. Jednocześnie w następstwie spodziewać należy się upłynnia ruchu na autostradzie i braku korków.

Tagi:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.