Pages Menu
Categories Menu

Dodane w cze 25, 2021 in Samochody | 0 komentarzy

Automatyczna skrzynia biegów – zasada działania

Automatyczna skrzynia biegów zwalnia kierowcę z obowiązku ręcznej zmiany biegów. Skrzynia wykonuje to samoczynnie, w zależności od obciążenia silnika danego samochodu. Doprowadza także do znacznie płynniejszej jazdy, optymalizując przy tym przełożenie w stosunku do obrotów silnika. W konsekwencji auta z tego rodzaju skrzynią mają większe przebiegi i są mniej przeciążone.

Jak działa automatyczna skrzynia biegów?

Automatyczne skrzynie biegów posiadają tzw. wybierak – dźwignię, która ma za zadanie wprowadzić skrzynię we wskazany przez kierowcę tryb pracy. Dźwignia wygląda niemal identycznie jak gałka do zmiany biegów w manualnej wersji. Najnowsze skrzynie mają podobny układ przełączenia oznakowany literami: P R N D. Zalecane jest, aby wszystkie operacje wykonywane dźwignią odbywały się, gdy samochód jest zatrzymany. Uruchamianie i gaszenie silnika odbywa się głównie na pozycjach P i N. Poszczególne oznaczenia to:

P (Park) – tryb neutralny tzw. luz, co oznacza brak przenoszenia obrotu i momentu na koła pojazdu. Pozycja ta jest także mechanicznie blokowana od strony kół, co w konsekwencji doprowadza do blokady napędzanych osi. Trzeba brać pod uwagę, że nienapędzane koła mają możliwość się dalej obracać. Z oznaczenia P można uruchomić rozrusznik, ponieważ blokada jest elementem czysto mechanicznym , co oznacza, że nie powinno się jej włączyć nawet podczas wolnego toczenia się auta. W takim przypadku mogłoby dojść do jej zniszczenia. Z tej przyczyny zalecane jest przed użyciem trybu P wciśnięcie hamulca głównego oraz zaciągnięcie pomocniczego, w celu odciążenia mechaniki zapadki.

R (Reverse) – bieg wsteczny. Skrzynia przestawiana jest w pracę trybu rewersyjnego, podczas którego spina układy planetarne oraz właściwe sprzęgła. W praktyce następuje to z drobnym, ale jednak zauważalnym opóźnieniem, co jest efektem działania blokad hydraulicznych lub/i elektronicznych, które przeciwdziałają chęci szybkiego przestawienia na tryb R podczas np. jazdy w przód.

N (Neutral) – tryb neutralny tzw. luz. Jest to bliźniacza pozycja z P, oprócz wprowadzenia blokady. Tutaj także układ skrzyni ma za zadanie odbezpieczenie układu rozrusznika – zazwyczaj w innych trybach niż P i N nie jest możliwe odblokowanie silnika, głównie ze względu na przeciwdziałanie wypadkom. Dzieje się tak ze względu na brak sprzęgła mechanicznego. Ponadto jest to jedyna dopuszczalna pozycja przy ewentualnym holowaniu samochodu ze skrzynią automatyczną, gdy wyłączony jest silnik, a napęd pochodzi z obrotu kół w czasie ruchu pojazdu.

D (Drive) – jest to tryb jazdy w przód. Po jego wybraniu oraz zwolnieniu hamulca pojazd rusza przed siebie. Skrzynia automatycznie zmienia przełożenia biegów zależnie od siły nacisku na pedał, a także od aktualnej prędkości oraz obrotów silnika. Trzeba pamiętać, iż podczas krótkich zatrzymań np. na światłach, nie używa się trybu D, tylko pedał hamulca głównego. Ponadto odradza się, aby dźwignię zmienić z pozycji D na N, gdyż w żaden sposób na tym nie zaoszczędzimy, a tym bardziej nie odciążymy silnika czy samej skrzyni.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.