Pages Menu
Categories Menu

Dodane w mar 29, 2022 in Newsy, Samochody | 0 komentarzy

Jak wojna wpłynie na branże motoryzacyjną?

Zniszczone samochody stojące pod ostrzelanym blokiem mnieszkalnym w Kijowie

Wojna między Rosją a Ukrainą odcisnęła swoje piętno na życiu całej Europy. Wiele branży boryka się obecnie ze skutkami sankcji oraz wpływem ograniczeń na gwałtowne wzrosty cen. Jednym z przykładów obszarów, dla którego sytuacja na Ukrainie miała naprawdę duże znaczenie, jest motoryzacja. Nie tylko ze względu na ceny paliw. Zobaczmy, co jeszcze się zmieniło po brutalnym ataku Rosji, który trwa już od ponad 30 dni.

Szeroki wpływ na sytuację w branży

Analitycy Banku PKO BP są zdania, że wojna na wschodzie odciśnie i w zasadzie już odciska swoje piętno zarówno na krajowej produkcji motoryzacyjnej, jak i na światowych łańcuchach dostaw. Jest to źródłem licznych niedoborów surowców. Kłopoty mają producenci, dostawy, a także firmy, które wykorzystują je do produkcji komponentów. Wojna i sankcje zachwiały rynkami i branżą. Mimo że Rosja i Ukraina nie są krajami o dużym znaczeniu gospodarczym w tych obszarach, zakres reakcji krajów Unii Europejskiej czy USA, jest znaczny i ma realne przełożenie na sytuację.

W samej Ukrainie działania wojenne wyłączyły z działalności wiele firm i przedsiębiorstw. Przykładem są ukraińskie zakłady produkujące wiązki przewodów elektrycznych. Brak dostaw przewodów przełożył się na zastój w produkcji motoryzacyjnych producentów w Polsce, Niemczech czy też w Czechach. Oczywiście nic nie stoi całkiem w miejscu i branża natychmiast zaczęła szukać źródeł zastępczych. Nie udało się jednak uniknąć opóźnień i minie jeszcze sporo czasu, zanim sytuacja się unormuje.

Brakuje surowców – przede wszystkim żelaza i stali

Zarówno Ukraina, jak i Rosja to kraje, które były dotychczas ważnymi dostawcami stali i produktów z niej oraz rud żelaza. Ukraińskie firmy dostarczają także na rynek gazy szlachetne, a zwłaszcza neon, który jest wykorzystywany przy produkcji mikroprocesorów. Rosja natomiast to jeden z głównych dostawców platyny, palladu czy niklu. Pierwsze dwa pierwiastki są wykorzystywane w katalizatorach do oczyszczania samochodowych spalin. Nikiel natomiast jest niezwykle ważny na przykład przy produkcji baterii montowanych w autach elektrycznych. Kolejne pierwiastki dostarczane przez ten kraj to cynk, wolfram, magnez, krzem czy tytan. W przypadku tego ostatniego Rosja odpowiadała za aż 15,7% światowego wydobycia. Podobnie jest w przypadku metali, które są wykorzystywane do produkcji baterii czy obwodów scalonych, a także innych specjalistycznych stopów i rodzajów stali.

Braki w dostawach wspomnianych produktów wpływają z jednej strony na gwałtowne wzrosty cen, z drugiej ich brak przekłada się na spadki wydajności i przestoje produkcji zakładów motoryzacyjnych. Wojna oraz trwająca już od jakiegoś czasu pandemia powodują, że wiele firm i projektów związanych z branżą motoryzacyjną miało opóźnienia lub całkiem upadło. Przekłada się na to na pogarszanie się nastrojów konsumentów oraz spadek popytu.

Tagi:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.