Pages Menu
Categories Menu

Dodane w maj 22, 2013 in Samochody | 0 komentarzy

Klasyfikacja olejów silnikowych

olej silnikowy

Flickr, morberg

Olej silnikowy jest ważnym czynnikiem w użytkowaniu pojazdu. Bez niego po prostu silnik nie będzie funkcjonował. Dzięki niemu silnik jest smarowany i nie zaciera się, pozwalając na jego długą eksploatację.

Olej silnikowy  składa się z frakcji destylacji ropy naftowej, która wrze w temperaturze od 350 do 500 stopni Celsjusza bądź też, w przypadku oleju syntetycznego – z syntetycznych odpowiedników. Oprócz tego często można spotkać olej silnikowy z dodatkami, które to mają określone właściwości takie jak np. obniżające temp. krzepnięcia, dodatki spowalniające proces starzenia się oleju, czy dodatki mające na celu obniżenie czynnika korozyjnego na części silnika. Szczegółowych informacji udzielą ci eksperci od olejów silnikowych.

Rodzaje olejów silnikowych

1. Oleje silnikowe syntetyczne, do których należą oleje z grupy baz:

– III, czyli destylaty ropy naftowej, specjalnie uszlachetniane, poddane krakingowi w obecności wodoru

– IV, powstałe dzięki syntezie chemicznej poliolefiny

– V, czyli inne bazy olejowe (często oleje poliestrowe) powstałe w wyniku syntezy chemicznej

2. Oleje silnikowe półsyntetyczne, do których należą oleje z grupy baz:

– I, czyli produktu pochodzące z destylacji ropy naftowej (bez uszlachetniania)

– II, czyli uszlachetnione destylaty ropy naftowej

3. Oleje silnikowe mineralne – te, w których baza należy do I i II grupy.

Cechy olejów silnikowych

Oleje syntetyczne są odporniejsze na starzenie się i działanie wysokich temperatur, a także zapewniają lepszą ochronę silnikowi eksploatowanemu przez lata. W porównaniu z olejami mineralnymi, syntetyczne dają większą wydajność. Powstają w całości z syntetycznych olejów bazowych podczas syntezy chemicznej czy krakingu (przerobienie ciężkich frakcji ropy naftowej na oleje i benzynę). Z powodzeniem znoszą ciężkie warunki w których pracują. Są idealnym wyborem podczas zimy – sprawiają, że silnik normalnie odpali. Wytrzymują w temp. Od -40 stopni Celsjusza, do +200 stopni. Jeśli silnik jest stosunkowo nowy i sprawny – stopień zużycia oleju syntetycznego jest bardzo niski. Olej syntetyczny, choć droższy od mineralnego, jest zdecydowanie lepszym rozwiązaniem, czy to jeśli chodzi o nowe auta, czy stare. I nie należy przejmować się kilkoma mitami, które urosły wokół syntetyka, np. że należy go stosować jedynie w nowych autach, czy że rozszczelnia silnik. Do zdecydowanych wad, jednak takich, które można obejść, należy cena oleju syntetycznego.

Oleje półsyntetyczne właściwościami zbliżone są do syntetyków, czyli również zapewniają dobrą ochronę silnika i są odporne na temperatury. Są czymś pomiędzy syntetykiem, a olejem mineralnym. Jest tańszy od syntetyka, i, jak wspomniano wyżej, zapewnia podobną ochronę do syntetyka.

Oleje mineralne – ich jakość jest zdecydowanie gorsza niż syntetyków, tak samo jak z ochroną silnika. Zaleca się ich używanie w pojazdach o dużym przebiegu i dużym stopniu eksploatacji. Jedyną zaletą mineralnego oleju jest jego cena, dużo niższa niż w przypadku syntetyku.

Oznaczenia olejów silnikowych

Podstawowe oznaczenie dotyczy klasyfikacji lepkościowej olejów. Jest to zapis na opakowaniu z literką „W” i dwom cyframi – jedną przed literką i drugą po niej. Pierwsza cyfra informuje o płynności oleju w niskiej temperaturze, druga zaś lepkość w wysokiej temperaturze. Oleje sezonowe (np. 10W, 15W) zostały zastąpione wielosezonowymi (np. 5W40, 10W40), dzięki czemu kierowcy nie muszą ich wymieniać w zależności od pory roku i panujących temperatur.

Drugie istotne oznaczenia olejów samochodowych dotyczą typu silnika, do którego można je zastosować. Do silników benzynowych przeznaczone są oleje „S”, do diesli – oleje „C”. To, co następuje po pierwszej literze informuje o jakości oleju (im wyższe oznaczenie, tym wyższa jakość).

Tagi:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.