Pages Menu
Categories Menu

Dodane w cze 26, 2012 in Samochody | 0 komentarzy

Najpopularniejsze samochody w historii

VW Garbus - historia

Flickr - FotoSleuth

Dziś można mówić o sukcesie w branży motoryzacyjnej, jeśli producent aut sprzeda ponad milion egzemplarzy danego modelu. Zazwyczaj dzieje się to w dość szybkim czasie. Następnie wprowadza się następcę modelu, który nie zawiera błędów konstrukcyjnych swojego poprzednika i jest bardziej dopasowany do nowych trendów. Oczywiście w całej historii motoryzacji istniały również takie samochody, których nie trzeba było poddawać zmianom. Były one produkowane przez kilkanaście czy nawet kilkadziesiąt lat i wciąż znajdowały nabywców. Poniżej przedstawiam listę 10 najpopularniejszych samochodów w historii świata.

10. Peugeot 206 – 6,5 mln egzemplarzy

Wprowadzono go na rynek w 1998 roku i wciąż pozostaje w sprzedaży. Posiada on najczęściej silnik benzynowy 1,4 l. w wersji 75 konnej o mocy 90 KM lub diesla 2 HDI również o mocy 90 KM. Pojemność bagażnika jest typowa dla aut klasy B z połowy lat 90. (175-410l.– Cabrio-Coupe, 384 l.- sedan, 245-992 l.- hatchback, 315-1135 l.- kombi ). Kierowcy mają do wyboru aż 5 rodzajów nadwozia: 3-drzwiowy lub 5-drzwiowy hatchback, 5-drzwiowe kombi, 4-drzwiowy sedan bądź 2-drzwiowe cabrio-coupe. Posiada ciekawą stylistykę wnętrza i bardzo skuteczne hamulce. Niestety właściciele tych aut często narzekają na liczne usterki, wśród których występują np. wycieki oleju z silnika, bardzo niska trwałość zawieszenia, awarie mechanizmu zmiany biegów, uszkodzenia uszczelki znajdującej się pod głowicą lub cewki zapłonowej.

9. Fiat Uno – 8,1 mln aut

Jego produkcję zaczęto w 1983 roku i trwa ona nadal w takich krajach jak Brazylia i Argentyna. Wytwarzało się go w dwóch wersjach: jako 3-drzwiowy lub 5-drzwiowy hatchback. Wyposażało się go w bagażnik o pojemności 270 l oraz silnik R4 o pojemności 0,9, 1,0, 1,1, 1,3 i 1,5 dm³ i mocy od 45 KM do 70 KM lub diesla 1,3 (107 KM). Fiat Uno w swoich pierwszych latach istnienia mógł osiągnąć maksymalną prędkość równą 145 km/h. Dziś Fiat Uno (wersja IV) to 5-drzwiowy hatchback z silnikiem 1.0 dm³ Evo Flex o mocy 73 lub 75 KM) bądź też 1.4 dm³ Evo Flex o mocy 85 lub 88 KM. Ciekawostką jest to, że Fiat Uno po pierwszym liftingu był przez kilka lat wytwarzany w Polsce. Być może jeszcze w tym roku ruszy jego ponowna produkcja w naszym kraju, a dokładniej w Tychach.

8. Volkswagen Passat – ponad 14 mln sztuk

Po raz pierwszy zszedł on z taśmy produkcyjnej w 1973 roku. Nabywcy tego auta mieli do wyboru 4 typy nadwozia: kombi, sedan, hatchback i liftback. Podstawową wersją napędu był silnik 1,3 l o mocy 60 KM. Dziś Volkswageny Passaty wyposaża się w silniki benzynowe R4 o pojemności 1.4, 1.8, 2.0 lub R6 3.6, a także diesle R6 o pojemności 1.6, 2.0. Passaty dzielą się obecnie tylko na dwie wersje nadwozia: kombi i sedan. Ich maksymalna prędkość to 250 km/h. Pojemność bagażnika waha się od 565 l (sedan) do 603/1731 l (kombi). Największy sukces odniósł na europejskim rynku, mimo iż był sprzedawany na całym świecie (czasem pod innym nazwami: Corsar, Dasher, Santana, Magotan czy Quantum). Na Starym Kontynencie oraz w naszym kraju Volkswagen Passat traktowany jest jako wzór dla wszystkich aut w segmencie D. W roku 1989, 1997 i 2006 znalazł się on w najlepszej trójce laureatów konkursu na Europejski Samochód Roku.

7. Chevrolet Impala– ponad 14 mln aut

Samochody te produkuje się od 1958 roku. Modele z lat 50. oraz 60. do dziś stanowią ikony amerykańskiej motoryzacji, mimo iż nigdy nie należały one do zwrotnych czy oszczędnych. Najmniejszy silnik oferowany w tym modelu samochodu posiadał pojemność 3.3 l, zaś największy- 7.4 l. Pierwsza jednostka napędzająca Impalę miała 5,7 litra pojemności oraz 315 KM mocy. Dziś w sprzedaży dostępna jest już IX generacja tego amerykańskiego krążownika szos. Najnowszego Chevroleta Impalę napędza silnik w 3 wersjach do wyboru: o pojemności 2,4 l i mocy 182 KM (najbardziej ekonomiczny), 2.5 l o mocy 195 KM i najmocniejszy- V6 o pojemności 3.6 l i mocy 303 KM. Wszystkie te jednostki napędowe sprzężone są z 6-stopniową i automatyczną skrzynią biegów. W sportowej wersji tego auta występuję silnik V8 o mocy 303 KM. Ten model samochodu często wykorzystywano w USA jako policyjny radiowóz.

6. Honda Civic – ponad 17,5 mln sztuk

Historia tego modelu sięga 1972 roku, kiedy to po raz pierwszy zszedł z taśmy montażowej w japońskiej miejscowości Suzuka. Posiadał wówczas silnik R4 o minimalnej mocy 50 KM i maksymalnej -70 KM. Do wyboru były 3 typy nadwozia: 3- lub 5-drzwiowy hatchback, 5-drzwiowe kombi i 2- lub 4-drzwiowy sedan. W trakcie kolejnych lat produkcji Honda Civic pokazała wiele swoich twarzy, począwszy od małego miejskiego samochodu, poprzez iście sportowe autko, następnie zbliżone do miniwana, po obecne- dosyć futurystyczne. Ostatni debiut tego modelu miał miejsce w 2011 roku. Obecnie produkowany Civic posiada silnik o mocy od 90 KM do 210 KM i ma tylko dwie wersje: sedan i hatchback. Powstało 9 generacji Civica, który przez wiele lat zdobywał liczne nagrody w światowych konkursach motoryzacyjnych. To auto podbiło Stary Kontynent dopiero wraz z IV generacją, zdobywając serca klientów swoją niezawodnością oraz dopracowanym silnikiem benzynowym.

5. Ford Escort – niecałe 20 mln aut

W 1968 roku pojawił się nowy model amerykańskiego koncernu motoryzacyjnego z siedzibą w Dearborn. W ciągu 32 lat jego produkcji powstawały różne wersje tego samochodu osobowego segmentu C (ogółem 7 generacji). Opracowywano je indywidualnie na poszczególne rynki: europejski, amerykański, południowoamerykański. W Polsce najpopularniejsze były Escorty wytwarzane od IV generacji. Ford Escort dostępny był w kilku wersjach nadwozia: jako 5-drzwiowe kombi, 3- i 5-drzwiowy liftback, 2- i 4-drzwiowy sedan, który był sprzedawany pod nazwą Orion, a także jako 2-drzwiowy kabriolet, pickup oraz furgon. Koncern Forda wyposażył swojego Escorta w silnik R4 o pojemności od 0.9 l (45 KM) do 2.0 l (101 KM). Model ten odnosił wiele sukcesów w Rajdowych Mistrzostwach Świata.

4. Volkswagen Garbus – ponad 22 mln egzemplarzy

Ulubieniec samego Hitlera (a także subkultury hipisowskiej) trafił na taśmę montażową w 1938 roku. Był najbardziej dostępnym i najtańszym modelem samochodu w latach 30. i 40. Inaczej zwany Kaferem czy Chrabąszczem stał się jednym z najpopularniejszych samochodów w historii. Produkowano go w dwóch wersjach: jako 2-drzwiowy kabriolet i 2-drzwiowy fastback. Charakteryzował się umieszczonym z tyłu i chłodzonym powietrzem silnikiem. W ciągu 65 lat jego produkcji nie zmieniono jego prostych rozwiązań technicznych. Dzięki 4-cylindrowemu silnikowi typu bokser (o pojemności maksymalnej 1.6 l) mógł osiągnąć prędkość równą nawet 135 km/h. Do dziś budzi zachwyt, szczególnie tych najbardziej wysublimowanych koneserów samochodowych, przede wszystkim swoim pięknem oraz solidną konstrukcją.

3. Volkswagen Golf – ponad 27 mln aut

Jego nazwa wzięła się od prądu Golfstrom. Narodziny tej jednej z legend europejskiej motoryzacji miały miejsce w 1974 roku. Dziś produkowana jest już VI generacja Golfa. Przez lata ten niemiecki samochód segmentu C stanowił niekwestionowany hit szczególnie na Starym Kontynencie. Jego największymi zaletami był prosta budowa (łatwe naprawy) i rzadkie usterki. Wprowadzona w 1976 roku sportowa odmiana Golfa była tanią alternatywą innych, droższych aut sportowych. Pierwsza generacja Golfa posiadała umieszczony z przodu oraz ustawiony poprzecznie silnik o mocy od 50 KM (1.1 l) do 112 KM (1.8 GTI). Golf I dostępny był w wersji: cabrio i hatchback. Dziś klienci mają do wyboru 3 wersje nadwozia: 5-drziowe kombi, 3 i 5-drzwiowy hatchback i 5-drzwiowy minivan, czyli Golf Plus. Moc silnika waha się między 80 KM (1.4) do nawet 270 KM (2.0 TSI R).

2. Ford serii F – ponad 30 mln sztuk

Ten model Forda po raz pierwszy opuścił zakład produkcyjny w 1948 roku. Stanowi on samochód z nadwoziem typu pick-up i przez 24 lata był najchętniej kupowanym autem w Stanach Zjednoczonych. Dziś produkuje się go nie tylko w USA, ale także w Kanadzie i Meksyku. Pierwszy Ford serii F posiadał dwoje drzwi i silnik o mocy 95 KM (3.7 l), 100 KM(3.9 l) lub 101 KM (3.5 l). Obecnie wytwarzana jest już XI generacja tego modelu. Dziś ma on 4 drzwi i wyposaża się go w silniki benzynowe o mocy 202 KM (4,2), 248 KM (4.6), 300 KM (5.4), 362 KM (6.8) oraz diesle: 325 KM (6.0 TD) albo 350 KM (6.4 TD).

1.Toyota Corolla – ponad 32 mln egzemplarzy

Produkcję tego auta rozpoczęto w 1966 roku w Japonii. Dzięki temu modelowi firma Toyota osiągnęła niesamowity sukces rynkowy i stała się jednym z największych producentów aut na świecie. Do dziś powstało X generacji Corolli. Posiada ona wiele wersji nadwoziowych, choć zaczynała od 2-drzwiowego coupe, 4-drzwiowego sedana i 5-drzwiowego kombi. Początkowo silnik Corolli miał moc od 60 KM do 78 KM, obecnie jest to już maksymalnie 132 KM. Współczesna Toyota Corolla zużywa maksimum 6,4 l paliwa 100 km i może osiągnąć maksymalną prędkość 200 km/h. Do wyboru mamy 4-drziowego sedana bądź 5-drzwiowe kombi. Ciekawostką jest to, że modele Corolli sprzedawane na rynku japońskim różnią się od tych kupowanych w Europie. Te auta produkuje się niemal na całym świecie, m.in. w Japonii, USA, Indonezji, Kanadzie, Indiach, Pakistanie, Tajlandii czy Republice Południowej Afryki.

Tagi:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.