Pages Menu
Categories Menu

Dodane w cze 9, 2021 in Prawo drogowe | 0 komentarzy

Rejestracje i ubezpieczenia OC dla rowerów

rowerzysta w ruchu drogowym

Rowerzyści przez długi czas byli traktowani jako uczestnicy ruchu niemal wyłączeni spod jakiejkolwiek kontroli. Jednak natężenie ruchu rowerowego w miastach jest coraz większe i brak regulacji staje się problemem. Czy możemy się spodziewać, iż pojawią się rejestracje dla rowerów? A co z obowiązkowym ubezpieczeniem OC dla rowerów – czy to również konieczna zmiana?

Jest coraz większy nacisk na ograniczanie ruchu samochodów osobowych w miastach. Ich dostępność przełożyła się na powszechność, a to z kolei powoduje problemy natury ekologicznej, jak też transportowej – miasta są zakorkowane. Alternatywy to komunikacja publiczna oraz rowery. To m.in. dlatego dwa kółka napędzane siłą mięśni tak bardzo zyskują na popularności. Miasta coraz więcej inwestują w rowerową infrastrukturę – jest coraz więcej ścieżek rowerowych, są coraz lepszej jakości, na skrzyżowaniach powstają śluzy rowerowe i mediach próbuje się zwiększać kulturę kierowców, pod kątem brania pod uwagę rowerzystów.

Wszystko to wygląda pięknie, póki nie przyjrzymy się szczegółom. Ruch rowerowy w miastach jest coraz większy, a przez to ujawnia się coraz więcej problemów z nim związanych. Jeden z nich to brak kultury oraz umiejętności bezpiecznej jazdy. Prawo niemal nie ma żadnych wymagań wobec osób jeżdżących rowerami, przez co korzystają one z dróg i chodników z dużą nonszalancją.

Takie narzekanie może się kojarzyć ze stronniczym spojrzeniem zatwardziałych kierowców. Jednak statystyki pokazują, że rzeczywiście może być coś na rzeczy. Według statystyk Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, rowerzyści w godzinach szczytu w dużych miastach stanowią nawet ponad 10% wszystkich uczestników ruchu. Z kolei z danych udostępnianych przez Policję wynika, że w przypadku wypadków z udziałem rowerzystów za winę odpowiedzialni są miłośnicy dwóch kółek w poniżej 40%. Niestety wiąże się to z większą liczbą ofiar śmiertelnych, bo z tych niecałych 40% jest niemal połowa wszystkich przypadków śmiertelnych. Statystyka jest naprawdę niekorzystna dla rowerzystów, ponieważ pokazuje, że powodują dwa razy więcej wypadków niż kierowcy samochodów ciężarowych.

Z tego względu coraz częściej podejmowany jest temat zwiększenia kontroli prawnej i administracyjnej nad rowerzystami. Jedna z podstawowych spraw to wprowadzenie rejestracji rowerowych. Obecnie rowerzysta jest niemal nie do zidentyfikowania, o ile oddali się z miejsca wypadku lub wykroczenia. Taka bezkarność zachęca do tego, aby jeździć niezgodnie z przepisami ze złej woli lub z powodu nieznajomości tych przepisów.

Nad takim rozwiązaniem ostatnio intensywnie debatuje się w Nowym Jorku, jednak także w Polsce pojawiają się takie pomysły. Za takim rozwiązaniem optują także aktywiści związani ze środowiskiem rowerowym – ucywilizowanie zasad korzystania roweru z dróg publicznych wyszłoby na korzyść nie tylko kierowcom samochodów, ale też użytkownikom dwóch kółek.

Druga rzecz to obowiązkowe ubezpieczenie OC. Skoro każdy samochód musi być ubezpieczony, dlaczego rower, jako pojazd biorący udział w ruchu kołowym na równorzędnych zasadach, nie ma tego ubezpieczenia? W sytuacji, gdy rowerzysta musi ponieść odpowiedzialność za wykroczenie, powstaje problem z jej egzekwowaniem. Dlatego OC na rower jest rozważane jako jeden z podstawowych elementów normowania sytuacji rowerzystów na drodze.

Tagi: ,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.