Pages Menu
Categories Menu

Dodane w sie 7, 2013 in Samochody | 0 komentarzy

Rodzaje instalacji LPG

Rosnące od dłuższego czasu ceny paliw nieustannie zmuszają kierowców do szukania oszczędności. Dlatego też nie dziwi fakt, że coraz więcej posiadaczy pojazdów z silnikami benzynowymi szuka alternatywy w postaci instalacji LPG. Różnica w cenie obydwu paliw jest dość znaczna. Obecnie litr coraz bardziej popularnego gazu jest ponad dwa razy tańszy niż litr benzyny. Łatwo więc przekalkulować, że nawet pomimo wysokiego kosztu założenia instalacji gazowej do swojego samochodu, po dość krótkim czasie, wydatek ten się zwróci.

Rodzaje instalacji LPG

Jednak zanim zdecydujemy się na założenie gazu powinniśmy dowiedzieć się nieco więcej o instalacjach LPG. Z tego właśnie powodu w artykule tym postaram się możliwie jak najprościej i najdokładniej wyjaśnić budowę oraz zasady działania poszczególnych generacji instalacji gazowych.

instalacja LPG

I Generacja instalacji LPG jest najprostsza w swojej budowie. Gaz z butli przy pomocy wielozaworu trafia do reduktora – parownika. Zadaniem tego urządzenia jest zmiana stanu skupienia paliwa z ciekłego na loty. Stąd lotny gaz trafia do tzw. miksera, odpowiedzialnego za dostarczenie do paliwa odpowiedniej ilości powietrza. Mieszanka gazu oraz powietrza zasysana jest następnie przez kolektor ssący już do komory spalania. I generacja instalacji LPG jak widać nie ma możliwości wzbogacania mieszanki paliwowej co niestety skutkuje zwiększonym zużyciem gaz (średnio korzystając z tej instalacji zużywamy o około 20% więcej gazu niż benzyny). Inną wadą braku wzbogacania mieszanki jest widoczny spadek osiągów silnika. Ze względu na swoją konstrukcję tego typu instalacje montuję się głównie w silnikach gaźnikowych. Jest to też najtańsze rozwiązanie, którego cena waha się pomiędzy 1.000 a 1.500 zł.

II Generacja wprowadziła pomiędzy parownik a mikser dodatkowe urządzenie – attuator. Zadaniem attuatora jest zwiększanie bądź zmniejszanie ilości gazu trafiającego do miksera. Takie rozwiązanie wymusiło z kolei zastosowanie elektronicznych urządzeń pomiarowych w silniku. Na podstawie ich odczytów, elektronika dobiera odpowiednią mieszankę gazu i powietrza. Podobnie jak wyżej, paliwo trafia do cylindrów za pośrednictwem kolektora ssącego i zaworów ssących. Zaletą tej instalacji jest jej kompatybilność z sondami lambda oraz z katalizatorami, które we wcześniejszym rozwiązaniu mogły ulegać uszkodzeniom.

III Generacja to konstrukcja pozwalającą wyeliminować mikser. Wtryski paliwa gazowego podające paliwo do kolektora są umiejscawiane możliwie blisko wtrysków benzynowych. Sterowanie nimi odbywa się elektronicznie, przy pomocy silniczka krokowego. Następnie z kolektora gaz jest dostarczany do cylindrów w których następuje jego spalanie. Główną wadą tego rozwiązania jest jednak możliwość cofnięcia się gazu i co za tym idzie – uszkodzenia kolektora.

IV Generacja znacznie skomplikowała procesy zachodzące w gazowym układzie paliwowych jednocześnie sprawiając, że stał się on bardziej wydajny a ilość spalanego gazu nie odbiega tak znacznie od ilości spalanej benzyny jak w poprzednich systemach. Również osiągi silnika napędzanego paliwem gazowym nie odbiegają od tradycyjnego rozwiązania. Najważniejszymi zmianami, w stosunku do wcześniejszych konstrukcji, jest zastosowanie tutaj reduktora zintegrowanego z elektrozaworem, mającego za zadanie wstępnie oczyścić gaz przed dalszymi procesami a także zastosowanie osobnych wtrysków paliwa dla każdego z cylindrów, sterowanych przez komputer. Elektronika ustala moment oraz czas trwania wtrysku. Stopień skomplikowania konstrukcji wpływa niestety negatywnie na cenę, która wynosi pomiędzy 2700 a 3300 zł.

V Generacja jest jedyną doprowadzającą paliwo LPG do wtrysków w stanie ciekłym przy użyciu pompy zdolnej pracować z ciśnieniem od 10 do 12 barów. Tak wysokie ciśnienie zabezpiecza przez cofnięciem się gazu i uszkodzeniami silnika oraz jego elementów. Oprócz wyeliminowania niepotrzebnych elementów takich jak parownik, w systemie tym wprowadzono także elektroniczny regulator ciśnienia. Pomimo prostoty rozwiązania, części użyte do stworzenia systemu muszą być wysokiej jakości aby zapobiegać awariom. Dlatego też cena instalacji LPG V generacji jest dość znaczna i zwraca się dopiero po długim okresie użytkowania pojazdu. Wynosi ona około 5500 zł.

Jak widać technologia instalacji LPG stale się rozwija i ewoluuje powoli wyrównując różnice pomiędzy benzyną a gazem, a jej największa zaleta w postaci taniego paliwa czyni z niej kuszącą alternatywę dla wszystkich, którzy chcą ograniczyć wydatki na utrzymanie auta.

Tagi:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.