Pages Menu
Categories Menu

Dodane w lut 17, 2020 in Offroad, Samochody | 1 komentarzy

Rodzaje napędów na 4 koła

Każdy, kto choć trochę interesuje się motoryzacją, wie jak działa kierownica czy hamulec ręczny. Nie wszyscy są jednak świadomi o co właściwie chodzi z tym napędem 4×4. Warto jednak poznać, zarówno budowę jak i rodzaje takiego mechanizmu. Różnice mogą być bardzo wyczuwalne dla kierowcy w trakcie jazdy, ale również dla jego portfela. Dobrze jest zatem wiedzieć na co zwracać uwagę.

Napęd na cztery koła, czyli co?

Często jest oznaczany skrótem AWD. Mowa oczywiście o napędzie, który angażuje wszystkie osie samochodu (stale bądź tymczasowo). Pojazdy, które posiadają taki mechanizm są uznawane za bardziej uniwersalne i bezpieczne niż samochody wyposażone w napęd na dwa koła. Są to jednak auta drogie, zarówno przy zakupie jak i późniejszej eksploatacji. Napędy 4×4 poleca się mieszkańcom trudnych terenów.

Stały napęd 4×4

W tym przypadku moment obrotowy jest dzielony na 2 osie pojazdu. Aby uzyskać taki efekt stosuje się aktywny centralny mechanizm różnicowy. Stały napęd na 4 koła sprawia, że pojazd ma dużą wagę. To z kolei wiąże się z większym zużyciem paliwa. Można spodziewać się, że stały napęd na cztery koła będzie na wyposażeniu takich samochodów jak:

  • Toyota Land Cruiser,
  • Land Rover Discovery,
  • Audi Allroad,
  • Mitsubishi Lancer Evolution.

 

Można również dokonać podziału ze względu na symetrię rozkładu sił momentu obrotowego. Wyróżnia się wówczas stały napęd 4×4 symetryczny i niesymetryczny. Ten pierwszy rozdziela siłę silnika po równo na każdą z osi. Drugi natomiast działa zgodnie z aktualnym zapotrzebowaniem. Siły są przez niego zatem dystrybuowane w różny sposób na każdą z osi.

Napęd na cztery koła, ręcznie dołączany

Jego działanie polega na tym, że w pojeździe stale działa napęd na dwa, tylnie koła, natomiast można dołączyć napęd na pozostałe dwa, przednie koła przy pomocy dźwigni bądź przycisku. Popularne rozwiązanie w wielu samochodach – m.in. w Jeepie Wranglerze oraz Nissanie Patrolu. Załączanie napędu 4×4 w tej sytuacji ma jednak największy sens w terenie. W innym wypadku może bardziej utrudnić jazdę, aniżeli ją wspomóc.

Napęd 4×4 (automatyczny)

Kompromis pomiędzy dwoma wyżej opisanymi rodzajami napędu. Ogólnie wykorzystuje napęd na dwa, tylne koła. Jednak, jeżeli zachodzi taka potrzeba, to napęd na dwa przednie załącza się automatycznie, przy pomocy sprzęgiełka wielopłytkowego. Rozwiązanie jest zarówno praktycznie, jak i wygodne dla kierowcy. Wykorzystywane w samochodach wysokiej klasy, przykładowo:

 

Napędy na 4 koła, choć mogą poprawić komfort i bezpieczeństwo jazdy, są również bardzo drogie w utrzymaniu. Zwiększają zużycie paliwa, owszem, ale pod uwagę warto wziąć również ewentualne koszty naprawy takiego mechanizmu – dużo wyższe niż w przypadku napędu na 2 koła. Ponadto należy pamiętać, że mimo większej przyczepności samochodu do drogi, trudniej opanować go po wejściu w poślizg. Mimo wszystko mówi się, że napęd 4×4 bardziej nadaje się na różnorodne warunki atmosferyczne panujące na drogach, niż ten wykorzystujący tylko 2 osie.

1 komentarz

  1. Marzyłbym aby mieć właśnie napęd na tył z ręcznie dołączanym, lecz jest to niemożliwe 😛 , bo chyba nie istnieje taki napęd, a nawet jeśli to bym już dawno go miał.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.